Retro Nokia 3310 okouzlila, jde o tradiční evropský marketing, který nám chybí

Vsadit na jistotu a okouzlit zákazníky. Jediný cíl Nokia 3310, který nebývale zafungoval, ačkoli stál jenom trochu evropského přemýšlení, výměnu krytů na existujícím modelu a žádné peníze navíc.  

0

Nokia 3310 je obdivuhodným marketingovým tahem, jaký se v posledních letech příliš nevidí. Dokázala zaujmout na barcelonskám veletrhu MWC všechny novináře. Trh je zahlcený americkým a asijským přístupem k zákazníkovi, který sice funguje, ale je extrémně bezpohlavní a stejně jako celá globalizace zabíjí ve značkách duši a sebeurčení. 

 

Jak bych to shrnul jedním slovem? Asi lidskost. A přesně tu jsem od Nokia očekával. Posledním, kdo v tomhle uměl perfektně chodit, byl Steve Jobs. Dokázal povýšit brand Apple nad produkt a nad zisk. Vytvořil legendu, ze které celá firma čerpá dlouhá léta, ačkoli už dnes není ani jeho stínem. Přesně taková byla Nokia a bohužel také díky tomu nakonec vyhořela jako papír.

Kdo by v devadesátých letech nechtěl pracovat v Nokia? Nebo v Apple? Nákup jejich produktů jste nerozvažovali jen rozumem, ale také srdcem. Dnes si do obchodů chodíme jen pro jádra a megapixely. Asijské kobylky ze své podstaty nechápou pojem zákazník a loajalita, jejich přístup byl vždy stejný a vůbec se nezměnil, jediný cíl je zahltit a obsadit trh. 

 

Američané zase myslí jinak, o zákazníkovi hodně mluví, ale vidí za ním vždy jen čísla, výkon a zisk. Nebezpeční jsou především proto, že takový přístup zanášejí všude tam, kde se nebrání. A Evropa se bránit neumí. Jsme od podstaty konzervativnější a bezbranější. Většina našich firem, které se staly globálními, byla postupně trhem dotlačena do stejného přístupu. A proto sám osobně globalizaci nenávidím. 

 

Nokia byla jiná. Bránila se a svá nejlepší léta měla v době, kdy tlak teprve začínal. Bohužel i ona podlehla, i když jinak. Když jí ujížděl vlak, přijala američana Stevena Elopa, jenž měl podobné způsoby přinést a zachránit jí. Větší chybu udělat nemohla a důsledky zažíváme už několik let. 

 

Nová Nokia snad s duší

A proto dnešní zeštíhlená Nokia trvala na evropském držiteli své značky pro mobily a více riskuje, když ji vložila do rukou HMD Global, finskému startupu, který ale může ovlivňovat, do nějž angažovala své dřívější managery a kterým, doufám, vštípí své staré know-how. 

 

Snad se to povede. Nadšení, jaké sklidila bezcenná Nokia 3310 dává naději. Ve Finsku se zamysleli, vytasili nejmocnější zbraň minulosti, oblékli tradici s novými barvičkami na předchozí model Nokia 215 a je na světě nejchytřejší marketingový tah, jaký jsme v posledních letech zažili. Místo milionů investovaných do reklamy oznámila značka své znovuzrození bez velkých nákladů a my všichni novináři i blogeři se můžeme přetrhnout, abychom jí udělali reklamu. Zadarmo. 

 

Dovolím si osobní poznámku. Zdá se mi to sice geniální, ale poněkud málo. Chápu, že si v HMD dali více času na přípravu vlajkového modelu, který by odvedl podobnou práci jako 3310. Ale čekal jsem více od úprav Androidu. 

 

Na příkladu Xiaomi je vidět, jak málo zákazníky zajímá operační systém, ale jak hodně rozhoduje dojem z něj. Prostředí MIUI je nápadně podobné s iPhone a zákazníci ho milují. Čekal jsem něco podobného i od Nokia. Na modelech Nokia X a XL bylo vidět, jak by se mohl finský přístup podepsat i na nevztřícném a univerzálním systému a vtisknout mu duši. Stačí jemné evropské linie, font a drobné úpravy plochy, abychom se cítili jako doma. 

 

Budu kupovat nadále, jako celý život, telefony Nokia. Chci mít evropský mobil od evropského výrobce, s evropským marketingem. Jsem patriot. A je mi úplně jedno, kde si ho Nokia nechá vyrobit, i když koho lepšího bychom si mohli přát, než Foxconn, který vyrábí i pro Apple. 

 

Ať žije Nokia, i když s Androidem a bez Windows, které mi budou moc chybět.  

Patří do rubriky: Nokia
Upravit
Lumia 640 LTE na Heuréka.cz
Lumia 640 LTE od 123
vyhledat nejlevnější e-shop
comments powered by Disqus